miercuri, 29 mai 2013

Tocăniţă de cartofi la ceaun


După cum v-am spus şi vineri, nu am stat în weekend acasă, ci am plecat cât mai repede că aveam de mers destul de departe, tocmai la Mereşti, în Harghita. Mirific loc. Satele din secuime sunt pline de oameni, oameni tineri. Ar fi frumos să fie aşa în toate satele şi să nu fie părăsite, dar asta e altă poveste, poate din altă zi. Scopul nostru acolo a fost unul foarte practic: am ajutat la construcţia unui gard din nuiele de alun. Am lucrat la partea aceea de gard, aproximativ 15-20 de persoane (nu le-am numărat) reuşind să terminăm doar câţiva metri. Mă gândeam şi eu la un moment dat că aş putea să-mi fac un astfel de gard, dar după ce am participat aici, mi-am luat gândul de la idee, mai ales că am avea nevoie de 450 m (!?) de gard. Asta ar însemna aproape un an, dacă lucrează 15 persoane în fiecare weekend.



Dar la 15 guri flămânde care au descojit nuieluşe de alun toată ziua, trebuie mâncare. În prima fază, gazdele au pregătit o pâine ţărănească la cuptorul de afară, care mirosea nemaipomenit şi care s-a dovedit şi foarte gustoasă. Găsiţi reţeta aici.



Apoi ungurul meu a preluat frâiele şi a gătit clasica tocăniţă de cartofi, la care noi îi zicem gulyas.
Gulyasul unguresc veritabil va apărea cu singuranţă în postările mele din viitor de pe acest blog, pentru că este o mâncare preparată la noi în casă destul de des, iar de cele mai multe ori se găteşte la ceaun.
Dacă v-au convins pozele de mai jos, găşiţi (sub poze) ingredientele şi puteţi prepara o tocăniţă  faină şi bună.




























Ingrediente (aprox. 20 de porţii):
- 5 kg de cartofi
- 1 kg ceapă
- 2 kg de carne de porc
- 200 g slănină de porc
- 1/2 kg roşii
- 1/2 kg ardei capia
- chimen
- boia
- sare
- ulei (opţional)

Paşii: 
1. Se face focul sub ceaun :) Ca să nu încep cu "mergi prin pădure şi cauţi lemne de foc" şi se prepară toate ingrediente: se spală şi se taie mărunt. 
2. Se taie slăninuţa mărunt şi se pune în ceaun, dacă lasă prea puţină grăsime, se mai adaugă ulei. Pe deasupra se pune ceapa la călit, chimenul. şi sarea.
3. Când aceasta are o textură sticloasă se pune carnea, tăiată cubuleţe. 
4. După ce carnea s-a albit se pun roşiile şi ardeii. 
5. Apoi se pune boia, multă. Când credeţi că aţi pus prea multă, mai puneţi 2 linguri.
6. Se pune apă doar să acopere totul, nu mai multă şi se lasă să fiarbă totul.
7. Când carnea e pe jumătate făcută, se adaugă catofii tăiaţi.
8. Se mai potriveşte de sare şi se lasă să fiarbă. Cartofii sunt fierţi destul atunci când colţurile lor s-au rotunjit.

Verdict: Cea mai bună mâncare e gătită la ceaun, când foamea e maximă. Se serveşte în picioare, pe iarbă sau langă foc, cu pâine de casă proaspăt scoasă din cuptor.

Poftă bună!
Laura

15 comentarii:

  1. Ce tocanita delicioasa! Cred ca cea mai buna mancarica este cea facuta in ceau, asa-i?!

    RăspundețiȘtergere
  2. Dementiala tocanita si in asa ceaun urias, cu siguranta a fost bataie la mancat :P
    Multumesc pt vizita si aprecierile caldurease!
    Cu drag, Oana

    RăspundețiȘtergere
  3. Wooow... Ce bunatati pe aici!!! Arata foarte bine. :) :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Da, un ospat de zile mari ati avut! Sa va fie de bine ;)

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogging tips